Au Revoir Pondicherry! - Reisverslag uit Pondicherry, India van marlonmiezenbeek - WaarBenJij.nu Au Revoir Pondicherry! - Reisverslag uit Pondicherry, India van marlonmiezenbeek - WaarBenJij.nu

Au Revoir Pondicherry!

Door: Marlon Miezenbeek

Blijf op de hoogte en volg

14 Maart 2013 | India, Pondicherry

11. marts 2013

Min sidste uge i Pondicherry er nu også fløjet forbi. Mandag havde jeg min sidste dag hos Baby Sarah's Home, så efterfølgende havde jeg en lille uge, inden jeg tog herfra. Selvom jeg i starten ingen anelse havde, hvad jeg skulle stille op med al den fritid, fik jeg alligevel brugt det hele og nåede jeg også alt hvad jeg ville i Pondicherry. Imens jeg sidder og skriver det her, sidder jeg allerede i toget på vej til Trivandrum, på vestkysten af sydindien. Ved siden af mig sidder Ilse, på sovesofaen i vores alt for luxuriøse togkupé for to!

... Men inden vi nåede så langt, fik jeg oplevet en helt masse i denne sidste uge!

Den sidste dag hos Baby Sarah's Home, besøget hos min kusine, Nienke og Eva, de sidste ting med min flatmate Jade, på knallerten gennem Auroville og Pondicherry for at se og gøre, og selvfølge opleve alle mine yndlings ting en sidste gang - det lykkedes faktisk det hele!

Om torsdagen tog jeg på besøg hos den indiske pige Devi. Jeg kan ikke huske om jeg tidligere har nævnt det, men jeg havde mødt hende i bussen og mødtes et par gange med hende tidligere. I dag tog jeg med hende hjem. Hendes mor var super begejstret for at møde mig, og tog meget varmt imod mig. Jeg spiste frokost med Devi og det var egentligt meget hyggeligt at snakke med hende igen, på trods af at hendes liv er så meget anderledes end mit. Pludsligt kom hendes mor ind med 'A little present', en meget smuk og tyrkisfarvet og meget indisk sari. Devi havde købt den, efter at vi havde været på shopping i Pondi sammen. Jeg var endt med at tage hjem helt uden at købe noget, fordi det hele så for indisk ud og fordi Devi mente at det alt sammen var for dyrt.
Devi insisterede selvfølgelig på at jeg tog sarien med hjem: "You take it, present for you, you show your family in your country!" Det kunne jeg vist umuligt komme udenom. Da jeg tog derfra, var jeg altså viklet ind i 5 meter blåt stof og med mit touristede tøj i en pose.

Sammen med Jade - og i sari - tog jeg den samme eftermiddag ind til Pondi, for at hygge lidt en sidste gang. Vi besøgte Sri Aurobindo Ashram en sidste gang, tog på markedet, gik ind og ud hos alle voores yndlings butikker og drak en cappucino, som smagte lidt af kaffe. Om aftenen var vi ude at spise med de frivillige.

Om torsdagen var min kusine og Eva endnu en gang på besøg, og fredag eftermiddag tog vi allesammen på tur for at se speciel community i Auroville. I denne community bor mennesker, alle fra forskellige lande, sammen planter og passer de en skov og lever samtidigt i harmonie med hinanden og naturen. Ja, det lyder meget anderledes og specielt, og faktisk kan jeg ikke helt finde det danske ord, som kan beskrive, hvad jeg synes om det her, men uanset var det fedt at se!

Weekenden fløj selvfølgelig også forbi, pakke tasken, endnu en gang en tur til pondi, et smut på stranden, hvor jeg mødtes med Raja for at drikke kokosmælk og svømme længere end fiskekutterne .. Søndag tog vi i swimmingfool med Venilla og Palanis børn. Imens jeg sad og tænkte på alt mit rod på værelset, og skræk billedet af min allerede alt for fyldte rygsæk, lykkedes det mig alligevel at nyde solen og den hyggelige stemning ved vandet. Børnene fandt det helt fantastisk og selvom taxaen kom en halv time for tidligt, gik det hele alligevel op og kunne alt på mirakuløs vis alligevel proppes i tasken!

Og nu sidder vi altså i toget. Sammen med Ilse tager jeg til Trivandrum, hovedestaden i provinsen Kerala. Fra d. 15. marts er vi i Sivananda ashram, hvor jeg i to uger vil deltage i et yoga- og meditationsprogram. Der vil være et meget stramt og intensivt skema, med forskellige ting på dagsordenen. Jeg er meget spændt på at opleve at bo i en ashram i de her to uger. Spændt på at se hvordan det er at fokusere på yoga og meditation og hvad jeg vil synes om det hele. Indtil d. 15. er vi sammen i Trivandrum, her vil vi tage rundt og besøge nogle forskellige ting, men især slappe af og bare se hvad der sker!

Jeg er meget nysgerrig at se om Kerala virkeligt er så anderledes end Tamil Nadu og til at finde ud af hvilke eventyr der venter mig!




11. maart 2013

Mijn laatste week in Pondicherry zit er nu ook al op. Maandag had ik de laatste dag bij Baby Sarahs, en dus had ik nog een half weekje voordat ik uit Pondi weg zou gaan. Ook al had ik eerst geen idee wat ik met al die vrije tijd zou moeten doen, is het toch allemaal opgeraakt en heb ik super veel gedaan en het toch nog best druk gehad. Terwijl ik dit typ, zit ik al in de trein naar Trivandrum, aan de westkust, in het zuiden van India. Naast me zit Ilse op de bank in ons behoorlijk luxe treinkupee voor 2!
... Maar voordat het zover was, heb ik deze week nog een heleboel meegemaakt!

De laatste dag bij Baby Sarahs Home, het bezoek- en logeer uitje bij Nienke en Eva, de laatste dingetjes met Jade doen, op de brommer door Auroville en Pondi racen om alles nog even te zien en overal nog even van te genieten - het is allemaal gelukt!

Donderdag ben ik bij het indianse meisje Devi langs geweest. Ik weet niet meer of ik al verteld heb, dat ik haar in de bus ontmoet heb, en ook al een paar keer eerder met haar afgesproken had. Vandaag ging ik met haar mee naar huis. Haar moeder was super entusiast om me te zien, en heeft me heel warm op z'n indians verwelkomd! Ik heb daar gezelig gegeten en leuk met Devi gepraat. Plotseling kwam haar moeder dan met 'a little present' naar me toe, een hele bijzondere en echt indianse sari! Devi had deze een keer gekocht, nadat we samen in Pondi geweest waren, en ik uiteindelijk niets gekocht had, omdat ik vond dat alles er veel te glitterend en indisch uitzag!
Devi stond er natuurlijk op dat ik de sari aan zou nemen, en hem mee naar huis zou brengen. "You take it, present for you, you show your family in your country!" Daar kwam ik dus niet om heen, en toen ik weer naar huis ging, was het in een blauwe sari en met mijn westerse kleding in een tas.

Met Jade heb ik - in sari - diezelfde middag nog alle leuke dingen in Pondi afgerend en s'avonds zijn we met de vrijwilligers uiteten geweest.
Donderdag waren Nienke en Eva nog een keer bij ons, en vrijdag middag hebben we met z'n allen, een tour naar een veganische communtity in Auroville gemaakt! In de community leven mensen uit allerlij landen met elkaar, ze planten en verzorgen samen een bos, en leven ondertussen in harmonie met elkaar. Lekker zweverig meschien, maar het gaat er simpelweg om dat iedereen gelijk is en dat ze samen iets goeds voor de natuur doen. Toch wel een bijzonder idee, en leuk om eens te mogen zien.
Het weekend ging super snel, spullen in pakken, nog eens naar Pondicherry, naar het strand en zondag ochtend zijn we met de kinderen van Venilla en Palani naar het zwembad geweest. Terwijl ik met allerlij dingen in mijn hoofd daar lag, en het beeld van mijn veel te volle horor-rugzak voor me zag, heb ik toch nog even kunnen genieten. De kinderen vonden het helemaal fantastisch, en ook al kwam de taxi nog een halfuur te vroeg, dan is het allemaal toch gelukt en in mijn tas behoorlijk volgepropt!

En nu zitten we dus in de trein. Ik ga samen met Ilse naar Trivandrum, waar we de 16. naar een ashram gaan. Hier worden er yoga- en meditatielessen gegeven, en zal er een strak schema zijn met de hele dag door yoga en meditie. Ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn om 2 weken lang yoga en mediatie te doen, en me daar dan helemaal op te focussen. Tot de 16 zijn we in Trivandrum, waar we een paar dingetje zullen bezoeken, naar de backwaters kunnen gaan en ook van plan zijn om naar een wildlifepark te gaan.

Nu ben ik vooral heel benieuwd wat er ons allemaal te wachten staat en of Kerala, de provincie waarvan Trivandrum de hoofdstad is, echt zo anders is dan Tamil Nadu!

  • 10 Mei 2013 - 15:26

    Koen:

    Hoi zusje, kunnen we nog een nieuw verhaal verwachten, voor dat je weer naar huis gaat?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Juni 2012
Verslag gelezen: 1639
Totaal aantal bezoekers 9222

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 23 April 2017

Praktik i Bangkok

11 Januari 2013 - 18 Mei 2013

Op avontuur in India

12 December 2011 - 05 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: