Riiiio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van marlonmiezenbeek - WaarBenJij.nu Riiiio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van marlonmiezenbeek - WaarBenJij.nu

Riiiio

Door: marlonmiezenbeek

03 Juni 2012 | Brazilië, Rio de Janeiro

In Rio is alles duurder, dan wat we tot nu toe meegemaakt hadden.
In Bolivia konden we zo vrolijk alles kopen, terwijl in Rio toch echt met tegenzin bij de kassa betaalde.
Ook de taxi vanaf vliegveld naar ons guesthouse, bleek een duur grapje te worden - deze was dan wel weer met een rondritje door de favela-wijk ofwel comunity, dichtbij ons nieuwe huisje.
Op ons eerste dagje hebben we lekker van het mooie weer kunnen genieten. Na een lekker ontbijt gingen we op zoek naar een supermarkt, maar vonden toen een behoorlijk sjieke mall .. Ojee, meteen al een ontzettend cultuur-chokje bij de wc's. Heel grappig om dat zo te beleven, maar ja het verschil vanuit Bolivia was toch wel duidelijk te merken. Van de zon genieten hebben we zeker gedaan en ook meteen fijn een antal stranden af gaan lopen.
Op het strand werden we door een paar nederlanders gevraagd, of we mee wouden doen aan een commercial voor Douwe Egberts. Dat was natuurlijk wel even een grappig momentje, en wie weet zien we onszelf nog wel eens terug ..
Maar in Brazilie kan het dus ook echt wel flink regenen. Alsof het niet genoeg was om dit een keer mee te maken, hebben we in Rio ook nog best wel een antal dagjes met regen gehad.
Ook al was dit nog best frustrerend, hebben we de tijd toch nog nuttig besteed en veel gelezen. Een soort van bijkomen van alles wat we tot nu toe meegemaakt hadden, zo erg was die regen ook weer niet. S'middags was de regen dan meestal wel weer voorbij, en nam een van de engelse uit het huis, ons mee voor kleine rondleidingen in de stad.
Ons hostel was namelijk niet een gewoon hostel, meer een guesthouse of zelfs een studentenhuis. Het woonden vooral engelsen en fransen die voor en tijd in Rio studeren of werken. Heel handig natuulijk, want zo kregen wij wel meteen alle insider tips, mee naar de lokale feestjes en natuurlijk deze handige uitstapjes.
Zo zijn we bijvoorbeeld naar het gezelige Santa Teresa geweest, een oude kunstenaarswijk, waar je vroeger met een tram heen kon. Hier was alle gezeligheid wel gesloten vandaag, volgens onze gids werken de braziliaanen niet graag als het regent .. En alleen al om die redenen is Brazilie toch een geweldig land?!
Ons hostel lag aan een grote weg, dus waar we ook waren, was het gewoon altijd lekker makelijk om naar huis te gaan. Langs de kust rijden namelijk altijd mini-vans op en neer, met deze ga je dan zover je als je wilt voor een bepaald bedrag - handig systeem omdat de hele stad langs de kust ligt.
Ook nam onze amerikaanse gids ons een dagje mee naar een comunity, of gewoon favela wijk. Deze wijken zijn ooit als bezetters wijken opgericht en de mensen die er nu wonen zijn nog altijd arm en meer of minder afgesloten van de rest van de stad. Ooit was het er hier gevaarlijk, allemaal fijne bendes en drugsdealers. De bendes zijn er op somige plekken nog steeds wel, maar omdat wij nou niet bepaald veel drug kopen en geen ruzie met de bendes hadden, leek het voor ons gewoon een hele gezelige hippie-wijk, waar de mensen gewoon vrolijk met elkaar leefden, en dat gewoon met iets minder geld deden. Het is er natuurlijk een beetje als in elke grote stad, als je er op de verkeerde momenten bent of net even pech hebt, ja dan kan het wel eens minder gezelig zijn. We reden hier de berg op, achterop een motortaxi, dit kan wel eens het gevaarlijkste stukje van het uitje geweest zijn: achter op een motor, een hele steile weg, waar het verkeer zich meer boliviaans dan deens gedraagd. Dan is het toch iets fijner als je de motor mag bestuuren en er niet gewoon hulpeloos achterop zit .. Ach ja, gelukkig heb ik geleerd dat het allemaal wel weer goed komt - want wat is nou het ergste dat zou kunnen gebeuren?
Ook hebben we hier nog even in zo'n bekend 'we wegen je bord wel even' restaurant gegeten. Een groot buffet met van alles, en dan wegen ze, nadat je je bord volgeschept hebt, het hele zooitje, en kan je na afloop pr kilo betalen. Eigenlijk best wel grappig, en zo zie ik ook eens hoeveel eten ik wel niet naar binnen schuif!

Onze aller laatste dag in Rio werd gelukkig lekker zonnig. Dat mocht ook wel na al die donkere lucht die we al gezien hadden. S'avons waren we naar een braziliaans pool-party-bier-drink-feesje geweest, dus was het ook echt niet erg om daar op het strand nog even van na te mogen genieten. S'middags zijn we nog even snel naar het Cristo Redentor (Christus de Verlosser) beeld gerend. Ja een beetje tourist zorgt er natuulijk wel voor om iets van de stad te zien. En dat het nou toevallig een wereld wonder is, maakte ons toch wel een beetje nieuwschierig; "Het is toch maar een beeheeld?!"
Omdat door de engels-braziliaanse ons aangeraden werd om met een taxi te gaan, hebben we dit maar gedaan. Natuurlijk werden wij als niet-portugees-begrijpende-buitenlanders flink aan het lijntje gehouden, maar hoe dan ook hebben we het Christus beeld van dichtbij kunnen bekijken - net als ongeveer een miljoen andere, die de zonsondergang vanaf de berg op het zelfde moment als ons wouden bezichtigen; hoezo touristisch?!
Maar dit was nu dus echt onze aller laatste avond in Rio en eigenlijk de aller laatste avond in Brazilie, en om het nog erger te maken ook nog de laatste avond in Zuidamerika .. Vanavond gaan we met de bus naar Saõ Paulo, om daar vandaan morgen naar Europa te vliegen ...